Inleiding
In dit hoofdstuk wordt de financiële positie voor de jaren 2019-2022 toegelicht. Uitgangspunt is een financieel gezonde gemeente, voor nu en op de lange termijn. Dat wil zeggen een positief meerjarenperspectief is het uitgangspunt, net als een weerstandsvermogen dat boven de door de raad vastgestelde norm van 1,4 blijft.
Kader voor de begroting
De begroting geeft de beleidsmatige en budgettaire kaders aan voor het komende jaar 2019 en een doorkijk naar de drie volgende jaren. Deze wordt opgesteld binnen de richtinggevende kaders zoals door de raad zijn aangegeven in de Perspectiefnota 2018. De perspectiefnota was, vanwege de gemeenteraadsverkiezingen,‘beleidsarm’ en omvat daarom geen nieuwe ontwikkelingen en intensiveringen.
Deze kaders zijn nader uitgewerkt in concrete doelstellingen, prestaties en daaraan gekoppelde budgetten. Waar mogelijk zijn indicatoren toegevoegd om achteraf de realisatie van het beleid en de geleverde prestaties te kunnen toetsen. Daarnaast bevat de begroting ook paragrafen over diverse programma-overstijgende onderwerpen en een financieel meerjarenperspectief.
Ook nieuwe autonome ontwikkelingen, die zich hebben voorgedaan na publicatie van de Perspectiefnota, zijn meegenomen in de begroting. De financiële kaders staan toegelicht in het hoofdstuk 'Uitgangspunten voor de begroting'.
Het college stelt voor kleuring te geven aan de reguliere Begroting 2019 met concreet benoemde acties. Deze acties zijn niet verwerkt in de programma's en financiële overzichten van deze begroting. De voorstellen worden met een apart beslispunt aan de Raad voorgelegd. Na besluitvorming over deze acties worden deze verwerkt in de digitale Begroting 2019, en daarin zichtbaar op de programma's.
Financieel meerjarenperspectief
Velsen is financieel gezond, voor nu en in de toekomst
Het startpunt van het meerjarenperspectief is de Begroting 2018-2021. Deze is bijgesteld met de ontwikkelingen uit de Perspectiefnota 2018. Ook zijn de nagekomen autonome ontwikkelingen en actualisatie van beleid opgenomen in deze begroting, zoals de meicirculaire 2018. Deze ontwikkelingen staan toegelicht in het hoofdstuk 'Ontwikkelingen in het meerjarenperspectief' en op het betreffende beleidsprogramma.
Meerjarenperspectief | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Begroting 2018-2021 | 3.392 | 1.981 | 858 | 858 |
Perspectiefnota 2018 | -3.287 | -285 | 769 | 1.255 |
Meicirculaire | -51 | -540 | -782 | -1.639 |
Reeds genomen besluiten | -100 | -100 | -100 | -107 |
Precario kabels en leidingen | 0 | 0 | 1.125 | 0 |
Wet en regelgeving | -246 | -183 | -183 | -183 |
Autonome ontwikkelingen | 791 | 205 | 216 | 197 |
Meerjarenperspectief Begroting 2019 | 499 | 1.078 | 1.903 | 381 |
De Begroting 2019, zonder kleuren van de begroting, laat in alle jaren van het meerjarenperspectief een positief begrotingssaldo zien. Belangrijke ontwikkelingen zijn:
Perspectiefnota 2018:
- Verhoging van de Algemene uitkering als uitwerking van het regeerakkoord Rutte III;
- InterBestuurlijk Akkoord tussen het Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen met gezamenlijke ambities voor de maatschappelijke opgaven;
- Tekort Sociaal domein wordt niet door het Rijk gecompenseerd, daarom is dit budget structureel met € 1,5 mln verhoogd;
- Om ICT voor te bereiden op de toekomst is € 1,6 mln beschikbaar gesteld.
Begroting 2019:
- De Algemene uitkering is verlaagd met de te verwachte compensatie uit het BTW Compensatiefonds, van € 1,1 mln in 2019, naar € 2,9 mln in 2022;
- BTW-compensatiefonds zal naar verwachting de gemeenten jaarlijks compenseren, in het meerjarenperspectief is daarom rekening gehouden met een behoudende prognose van deze ontvangsten (€ 1,1 mln in 2019 naar € 1,3 mln in 2022);
- Afronding van een aantal van de grondexploitaties resulteert in een verwachte winstneming van € 683.000;
- Het gesloten compartiment van het Sociaal domein wordt opgeheven.
Financiële positie
Het weerstandsvermogen neemt toe
Zoals gebruikelijk zijn bij het opstellen van de begroting de risico's en het weerstandsvermogen geactualiseerd. Dit heeft geleid tot bijstellingen, zowel positief als negatief. Deze mutaties worden in de paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing toegelicht.
De ratio van het weerstandsvermogen is gestegen, van 1,9 bij de Jaarstukken 2017 naar 2,2 in deze begroting. Het weerstandsvermogen wordt daardoor gewaardeerd op 'uitstekend', dit is boven de norm die de raad voor het benodigde weerstandsvermogen heeft vastgesteld.
Aan de raad wordt voorgesteld om voor acties uit 'kleuren van de Begroting 2019' een bedrag te onttrekken aan de Algemene reserve. Dit heeft een effect op het weerstandsvermogen. Deze staat toegelicht in het hoofdstuk Kleuren van de Begroting 2019.
(bedragen x € 1 mln) | ||||||
Weerstandsvermogen | Jaarstukken | Begroot | Jaarstukken | Begroot | ||
2016 | 2018 | 2017 | 2019 | |||
Totaal weersstandscapaciteit | 27,3 | 19,9 | 16,6 | 16,6 | ||
Totaal risico's | 9,4 | 11,1 | 8,7 | 7,6 | ||
Weerstandsvermogen | 2,9 | 1,8 | 1,9 | 2,2 |
Weerstandscapaciteit blijft gelijk
De aanwezige weerstandscapaciteit is met € 16,6 mln gelijk gebleven aan het weerstandsvermogen van de Jaarstukken 2017. De mutaties binnen het weerstandsvermogen heffen elkaar op, dit zijn: de toevoeging van het Jaarrekeningresultaat 2017 (€ 1,9 mln), groei van de onbenutte belastingcapaciteit
(€ 0,6 mln) en het nadelige resultaat van de 1e Bestuursrapportage 2018 (€ 2,4 mln).
Risico's nemen af
Dit is het gevolg van een daling van de risico's, met name door een verlaging van het risico van de open einde regelingen en een verlaging van de borgstelling van Zeehaven (overeenkomstig het raadsbesluit).
Overzicht meerjarenperspectief
(bedragen x €1.000) | |||||||||||||
Programma | Rekening 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | ||||||||||
Omschrijving | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | ||||
1. Ondernemend en duurzaam Velsen | 12.256 | 11.080 | -1.175 | 12.453 | 10.873 | -1.581 | 13.945 | 12.339 | -1.606 | ||||
2. Vitaal en sociaal Velsen | 87.422 | 25.006 | -62.416 | 85.421 | 23.203 | -62.218 | 88.605 | 23.958 | -64.647 | ||||
3. Wonen en leven in Velsen | 27.524 | 9.817 | -17.707 | 25.826 | 7.116 | -18.710 | 27.334 | 7.062 | -20.273 | ||||
4. Burger en bestuur | 14.482 | 3.896 | -10.586 | 13.361 | 2.879 | -10.482 | 14.445 | 2.287 | -12.158 | ||||
5. Organisatie en financiën | 29.915 | 121.897 | 91.982 | 33.330 | 120.939 | 87.609 | 35.371 | 128.107 | 92.736 | ||||
Totaal saldo van baten en lasten | 171.599 | 171.696 | 98 | 170.390 | 165.009 | -5.381 | 179.701 | 173.754 | -5.947 |
0.10 Toevoeging aan reserves | 17.550 | 17.550 | 1.308 | 1.308 | 598 | 598 | |||
0.10 Onttrekking aan reserves | 17.452 | 17.452 | 7.162 | 7.162 | 6.546 | 6.546 |
Begrote resultaat | 189.148 | 189.148 | 0 | 171.698 | 172.171 | 473 | 180.299 | 180.300 | 1 |
(bedragen x €1.000) | |||||||
Totaal programma's | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |
Omschrijving | |||||||
1 | Ondernemend en duurzaam Velsen | -1.117 | -961 | -1.136 | -1.156 | -1.145 | -774 |
2 | Vitaal en sociaal Velsen | -60.324 | -58.202 | -61.741 | -62.115 | -61.991 | -61.964 |
3 | Wonen en leven in Velsen | -16.637 | -18.070 | -19.174 | -19.455 | -19.783 | -20.004 |
4 | Burger en bestuur | -10.546 | -10.462 | -11.932 | -11.815 | -11.762 | -11.681 |
5 | Organisatie en financiën | 88.623 | 88.168 | 93.983 | 94.560 | 95.560 | 94.484 |
Begrote resultaat | 0 | 473 | 1 | 18 | 879 | 61 |