Ontwikkelingen in het meerjarenperspectief
Inleiding
Het verloop van het meerjarenperspectief staat hieronder op hoofdlijnen weergegeven. De onderdelen worden vervolgens in de paragrafen toegelicht. Deze toelichting is ook terug te vinden bij de beleidsprogramma's onder het kopje 'Wat mag het kosten?'.
Dit meerjarenperspectief bevat de ontwikkelingen uit de Perspectiefnota 2018 en autonome ontwikkelingen die sindsdien financieel zijn vertaald. De nieuwe ontwikkelingen om kleur te geven aan de begroting 2019 zijn niet in dit perspectief meegenomen. Deze staan toegelicht en financieel vertaald in het hoofdstuk Kleuren van de Begroting 2019.
Meerjarenperspectief | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Begroting 2018-2021 | 3.392 | 1.981 | 858 | 858 |
Perspectiefnota 2018 | -3.287 | -285 | 769 | 1.255 |
Meicirculaire | -51 | -540 | -782 | -1.639 |
Reeds genomen besluiten | -100 | -100 | -100 | -107 |
Precario kabels en leidingen | 0 | 0 | 1.125 | 0 |
Wet en regelgeving | -246 | -183 | -183 | -183 |
Autonome ontwikkelingen | 791 | 205 | 216 | 197 |
Meerjarenperspectief Begroting 2019 | 499 | 1.078 | 1.903 | 381 |
Meerjarenperspectief incl. kleuren Begroting | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Meerjarenperspectief Begroting 2019 | 499 | 1.078 | 1.903 | 381 |
A. Dienstverlening: makkelijker contact, sneller geleverd. | -455 | -125 | -80 | -80 |
B. Niemand doet zijn eigen werk alleen’ | -300 | -300 | -300 | -100 |
C. ‘Velsen: energiek en toekomstbestendig’ | -325 | -325 | -325 | 0 |
D. ‘Fijn wonen en werken’ | -170 | -90 | -90 | 0 |
E. ‘Iedereen doet er toe’ | -363 | -263 | -263 | -111 |
-1.114 | -25 | 845 | 90 | |
Dekking: reserve Sociaal Domein | 152 | 152 | 152 | 0 |
Dekking: Algemene reserve | 962 | 0 | 0 | 0 |
Meerjarenperspectief incl. kleuren Begroting 2019 | 0 | 127 | 997 | 90 |
Meerjarenperspectief incl. kleuren Begroting | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
Meerjarenperspectief Begroting 2019 | 499 | 1.078 | 1.903 | 381 |
Acties 'Kleuren van de begroting' | -1.613 | -1.103 | -1.058 | -291 |
Dekking: reserve Sociaal Domein | 152 | 152 | 152 | 0 |
Dekking: Algemene reserve | 962 | 0 | 0 | 0 |
Meerjarenperspectief incl. kleuren Begroting 2019 | 0 | 127 | 997 | 90 |
Perspectiefnota
De Perspectiefnota 2018 is het kader geweest bij het opstellen van deze begroting, zowel beleidsmatig als financieel. De Perspectiefnota 2018 is 'beleidsarm' opgesteld, nieuwe ontwikkelingen zijn aan het nieuwe college en de raad gelaten. Deze perspectiefnota bevat daardoor alleen de autonome ontwikkelingen. Het meerjarenperspectief is aangepast met deze en recente ontwikkelingen. Deze worden hieronder op hoofdlijnen toegelicht, een uitgebreidere omschrijving is terug te vinden in de perspectiefnota zelf.
Uitwerking regeerakkoord Rutte III
Als uitwerking van het regeerakkoord zijn het rijk, de provincies, gemeenten en waterschappen een InterBestuurlijk Programma (IBP) overeengekomen. De uitwerking van het IBP is vooralsnog op hoofdlijnen, zonder financiële vertaling.
Gelijktijdig is de basis waarover de Algemene uitkering wordt berekend verbreed, waardoor de gemeenten extra middelen ontvangen die zij kunnen inzetten om een bijdrage aan het IBP te leveren. Daartegenover staat dat het Rijk geen extra middelen beschikbaar stelt voor reeds bekende knelpunten, zoals het Sociaal domein.
Bijstelling Algemene uitkering (maartcirculaire)
Het regeerakkoord is financieel vertaald en daarmee zijn er extra middelen beschikbaar gekomen, om onder meer de ambities uit het InterBestuurlijk Programma te realiseren. Voor Velsen betekent dit dat de inkomsten toenemen met € 2,4 mln in 2019, oplopend naar € 7,2 mln in 2022. Dit is verwerkt in een extra circulaire; maartcirculaire.
Ongedekt tekort Sociaal domein
Het verwachte tekort van het Sociaal domein in Velsen is ingeschat op € 1,5 mln per jaar en kent een aantal nog niet te kwantificeren ontwikkelingen, zoals de uitwerking van een vast tarief voor de eigen bijdrage voor Wmo . Het Rijk heeft aangegeven, zie kopje 'Uitwerking regeerakkoord Rutte III', dat geen extra middelen beschikbaar worden gesteld voor het tekort in het Sociaal domein. Ook is de reserve Sociaal domein niet toereikend om dit tekort structureel op te vangen. Vanuit het principe van goed financieel beheer is het tekort structureel in het meerjarenperspectief verwerkt.
Overige autonome ontwikkelingen
In de Perspectiefnota is voor het jaar 2019 in totaal € 4,6 mln aan autonome ontwikkelingen opgenomen. De in het oog springende posten worden hieronder kort toegelicht, de overige mutaties zijn opgenomen in bijlage 1.
- Indexering
Door de begroting te indexeren wordt er rekening gehouden met de verwachte prijsontwikkelingen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de meest recente ontwikkelingen, voor zowel de inkomsten als uitgaven. Per saldo is daarvoor € 0,7 mln benodigd. In de begroting 2019 is rekening gehouden met een algemene prijsindex van 2,3% voor de inkomsten en uitgaven van de gemeente en een verwachte loonkostenstijging voor 2019. Een deel van dit prijseffect wordt gecompenseerd via de Algemene uitkering (in de meicirculaire).
- Lagere omslagrente
De gemeente leent geld om bijvoorbeeld projecten te realiseren. Het gemiddelde betaalde rentepercentage wordt doorberekend aan investeringen, de zogenaamde omslagrente. Door de huidige lage rentestand wordt de omslagrente voor 2019 verlaagd van 2,75 % naar 2,50 %. Dit heeft een financieel effect van € 0,16 mln.
- Onderhoud groenvoorzieningen en Spaarnwoude
Om de huidige meerjarenbegroting van de gemeenschappelijke regeling Spaarnwoude structureel in evenwicht te krijgen, is de participantenbijdrage verdubbeld, ofwel € 115.000 structureel extra begroot. Het reguliere onderhoud van groen in de openbare ruimte is aanbesteed. Om aan het huidige kwaliteitsniveau te blijven voldoen is, o.b.v. de aanbesteding, de komende jaren het budget met € 100.000 verhoogd.
- ICT voorbereiden op de toekomst
De ICT van de gemeente Velsen krijgt steeds meer te maken met verstoringen. Tegelijkertijd wordt voor de dienstverleningsprocessen steeds meer gebruik gemaakt van ICT-oplossingen, zowel intern als richting inwoners en bedrijfsleven. Om deze problematiek het hoofd te bieden en Velsen voor te bereiden op de toekomst is het ICT-budget 2019 met € 1,6 mln verhoogd. Daarnaast is om de ambities van de organisatie op het gebied van digitale dienstverlening te kunnen ondersteunen met informatievoorziening de formatie met 3 fte uigebreid (€ 0,26 mln).
- Uitbreiding stichting Rijk
Om alle aanbestedingen te kunnen ondersteunen is het budget voor stichting Rijk met € 0,17 mln verhoogd.
- Veranderende arbeidsmarkt
De schaarste op de arbeidsmarkt is voelbaar. Door de omslag in de arbeidsmarkt met veel meer schaarste moet er op andere manieren geworven en geselecteerd worden. Om dit te realiseren wordt de capaciteit voor werving uitgebreid met 1 fte. Deze ontwikkeling heeft ook een effect op de huidige personele bezetting. Voor een aantal is besloten om een aanvullende toelage of extra periodieke verhogingen toe te kennen en zijn functies geherwaardeerd. Per saldo is de begroting met € 0,16 mln verhoogd om in te spelen op de veranderende arbeidsmarkt.
- Nieuwe contracten erfpacht
In 2017 zijn nieuwe langdurige erfpacht- en huurovereenkomsten voor de betreffende gronden afgesloten. In de eerste jaren is daarbij een korting overeengekomen. Dit geeft een incidenteel nadeel van € 0,25 mln.
- Uitbreiding team vastgoed
De huidige periode van hoogconjunctuur in combinatie met de woningbouwopgave doet een extra beroep op de werkeenheid vastgoed maar biedt tegelijkertijd kansen projecten versneld te realiseren. De formatie wordt daarom met 1,9 fte uitgebreid.
- Omgevingswet
Op dit moment is een exacte inschatting van de kosten voor de invoering van de Omgevingswet niet te maken. Het merendeel van deze kosten zal bestaan uit scholing/voorlichting van het personeel en bestuur en de implementatie (bijvoorbeeld de aanschaf en inrichting van software). Voor het jaar 2019 is € 0,12 mln opgenomen.
- Mutatie personeelsbegroting
De personeelsbegroting wordt in eerste instantie op hoofdlijnen begroot. Met ingang van 2018 wordt gewerkt met een nieuw personeelssysteem, dit heeft een meer gedetailleerde mogelijkheid om de personele begroting te bepalen. Daardoor blijkt dat in de huidige meerjarenbegroting de personeelskosten met € 0,27 mln te laag zijn opgenomen.
- Voormalig wethouders en brandweerpersoneel
Om aan de verplichtingen te kunnen voldoen is het budget voor voormalig wethouders en FLO van voormalige brandweerpersoneel met € 0,18 mln verhoogd.
- Wijziging financiering landelijke projecten
De bijdragen voor de landelijke automatiseringsprojecten, het A+O Fonds en de waarderingskamer worden niet meer rechtstreeks uit het landelijk gemeentefonds betaald. Wij ontvangen hiervoor een compensatie in de Algemene uitkering. Dit bedrag is niet toereikend. Dit kost Velsen € 0,11 mln.
Algemene uitkering
Meicirculaire 2018
Uit de meicirculaire blijkt dat het gemeentefonds afneemt als gevolg van de technische eliminatie van het voordeel uit het BTW compensatiefonds (BCF). Voor Velsen loopt het totale nadeel van deze circulaire op van € 1,1 mln in 2019, naar € 2,9 mln in 2022.
Scenario besteding BTW Compensatiefonds
Verwacht wordt echter dat de gemeenten jaarlijks een positieve afrekening van het BCF zullen ontvangen. In de begroting is een behoedzame inschatting gemaakt van deze jaarlijkse teruggave, gebaseerd op de recente prognoses over 2016 t/m 2018 van € 1,1 mln in 2019 naar € 1,3 mln in 2022.
Reeds genomen besluiten
Doorontwikkeling Griffie
Voor de doorontwikkeling van de griffie heeft de raad besloten om aanvullend € 100.000 beschikbaar te stellen voor de personele ondersteuning.
Amendement recreatieschap Spaarnwoude
Het amendement bij de Perspectiefnota 2018 over recreatieschap Spaarnwoude is niet financieel verwerkt.Het recreatieschap werkt aan een nieuwe toekomstvisie op grond waarvan de besluitvorming over scenario 3 kan worden voorgelegd aan de deelnemers van het recreatieschap.
Garantiebanen
In 2020 is voor de garantiebanen een bedrag van € 7.000 toegevoegd, zoals in de Perspectiefnota 2017 staat vermeld loopt deze compensatie op tot € 132.000 in 2022.
Precario kabels en leidingen
Met ingang van 1 januari 2022 mogen gemeenten geen precariobelasting meer heffen over netwerken die nutsbedrijven in, op of boven gemeentegrond exploiteren. Hierdoor vervallen de begrote inkomsten (structureel € 2,25 miljoen) voor het begrotingsjaar 2022. In de Perspectiefnota 2017 is hierop geanticipeerd door, in het jaar 2021 50% van de precario inkomsten als last op te nemen om in de jaren daarna in te zetten om de teruglopende inkomsten deels op te vangen. Het saldo van het begrotingsjaar 2022 is sluitend. Daardoor is de reservering in 2021 niet noodzakelijk en kan vrijvallen.
Wet en regelgeving
Wet Basisregistratie Ondergrond (BRO)
De invoering van de Wet Basisregistratie Ondergrond (BRO) zorgt ervoor dat alle publieke gegevens over de ondergrond in één landelijke database komen. Voor de implementatie is in 2019 € 63.000 benodigd. Door de grote beschikbaarheid van informatie ontstaat er tevens een andere informatiebehoefte waardoor uitbreiding van de licentiestructuur noodzakelijk is, het budget is daarom met € 16.000 verhoogt. Deze uitbreiding is tevens een belangrijke informatiebron voor de Omgevingswet.
Verhoging pensioenpremie
De VNG heeft aangegeven dat de pensioenpremie van het ABP voor 2019 stijgt met 1,5 %. Deze stijging is hoger dan verwacht, waardoor het budget van de personeelskosten met € 140.000 is verhoogd.
Vergoeding B&W en raad
De kosten van bestuur bestaan onder andere uit de vergoedingen van de raad en het college. Voor beiden zijn landelijk stijgingen overeengekomen waardoor de kosten met € 27.000 toenemen.
Autonome ontwikkelingen
Samenwerking Veiligheid/ RIEC
Velsen draagt bij aan de verbetering van de coördinatie en samenwerking op het gebied van Veiligheid in Noord-Holland; samenwerking tussen gemeenten, Nationale Politie en het Openbaar Ministerie in Noord-Holland. Dit betreft een aanvullende bijdrage (€ 65.000) voor het overleg "Samenwerking Integrale Veiligheid” en aan de Regionale Informatie en Expertise
Verhoging bijdrage e-depot/digitaal Noord-Hollands archief
De verdeling van de kosten voor het digitale archief wordt aangepast naar een bijdrage per inwoner van de aangesloten gemeenten. Dit betekent voor Velsen een toename van de kosten. Deze stijging loopt op van € 37.000 in 2019 naar € 93.000 in 2022.
Verhoging bijdrage Veilig thuis
De taak en rol van Veilig Thuis wordt m.i.v. 2019 groter, waardoor het aantal meldingen en adviesvragen zullen gaan toenemen. In de perspectiefnota werd al rekening gehouden met een structurele verhoging van € 20.000. Inmiddels is duidelijk dat het aandeel van de gemeente Velsen in de subsidie die zal worden verleend aan de stichting Veilig Thuis nog eens € 80.000 hoger zal zijn
Energiezuinige verlichting
Bij straatverlichting wordt, steeds vaker, gebruik gemaakt van LED-lampen. Daardoor is het energieverbruik teruggebracht en kan het budget daarvoor verlaagd worden met € 60.000
Griffie
Naast de uitbreiding personele ondersteuning is voor de communicatie vanuit de raad, inclusief participatietrajecten en bewonersbijeenkomsten aanvullend budget beschikbaar gesteld. Dit betreft structureel € 15.000 en voor projecten incidenteel € 30.000 voor de jaren 2019 en 2020.
Huwelijksvoltrekkingen
De inkomsten voor huwelijksvoltrekkingen zijn de afgelopen jaren toegenomen, daarom zijn de begrote inkomsten met € 25.000 verhoogt.
Pontplein
De begrote afdracht aan de gemeente Amsterdam voor de te ontvangen huur van het Pontplein is op aangeven van de accountant in zijn geheel in de jaarstukken 2017 verwerkt. Daardoor valt het jaarlijks bij de huurders in rekening te brengen bedrag van € 20.000 vrij in de algemene middelen
Hogere opbrengst zeekade
Op basis van de huidige prognose is de opbrengst van de zeekade vanaf 2020 verhoogd. Deze verhoging sluit aan bij het beoogde groeiscenario uit de offerte.
Actualisatie bestaand beleid
Grondexploitatie
De verwachting is dat in 2019 een aantal projecten van de grondexploitaties worden afgerond. Dit zijn de projecten Stadspark, van de Vondellaan en Snippenbos, waarbij een winstneming van € 683.000 wordt verwacht.
Inkomsten dividend en lokale heffingen
Op basis van de recente inschatting van ontwikkeling van het aantal woningen en leegstand worden de verwachte inkomsten voor OZB met € 55.000 verlaagd. Dit nadeel kan worden gecompenseerd door het voordeel bij de toerekening van BTW aan de kostendekkende tarieven. Deze wordt berekend over de hogere uitvoeringskosten en resulteert, per saldo, in een voordeel van € 175.000. Daarnaast neemt het verwachte dividend van de BNG toe, deze inkomsten zijn verhoogd met € 155.000.