Begroting 2019

D. Fijn wonen en werken

Hoe?

Door aantrekkelijke winkelcentra te maken, met fraaie gevels, waar inwoners graag komen én mensen uit de omgeving. Velsen wil een groeiende en bloeiende gemeente zijn, waar je graag wilt wonen en werken. We helpen initiatiefnemers die willen bouwen en we bouwen waar we kunnen. Wie moeite heeft om aan de slag te komen of te blijven, kan hulp van Velsen krijgen.

  1. Kansrijke winkelcentra door voortzetten Winkelloods
  2. Voldoende woningen door quick scan nieuwe locaties en bouwtempo inzichtelijk
  3. Velsen geen bende (zwerfvuil bestrijden)
  4. Inspelen op bouwinitiatieven, op peil houden realisatie woningbouwopgave
  5. Impulsprojecten; Techport IJmond, BRAK! & Kustvisie, Offshore Windenergie, Havenkwartier & Oud-IJmuiden, Citymarketing & IJmuiden Rauw aan Zee;
  6. Onderzoek ‘bestuur en veiligheid gemeente sluit aan bij praktijk van de wijk’
  7. Intensivering aanpak ondermijning

1. Kansrijke winkelcentra door voortzetten Winkelloods
De raad heeft in 2016 de Regionale Detailhandelsvisie IJmond vastgesteld. In deze visie worden verschillende mogelijk in te zetten instrumenten benoemd om de kansrijke winkelcentra van Velsen sterker en compacter te maken. Naar aanleiding hiervan zijn in de Perspectiefnota 2016 plannen opgenomen voor een winkelfonds en een winkelloods. Het winkelfonds bestaat uit een subsidie voor verhuizing naar kansrijke winkelcentra en een subsidie voor het opknappen van winkelgevels. De winkelloods heeft tot taak om verhuiskansen te identificeren, partijen te verleiden naar kansrijke winkelcentra te verhuizen en het organiserend vermogen van winkeleigenaren, winkelhuurders en winkeliersverenigingen te vergroten. Hierdoor wordt op directe wijze een bijdrage geleverd aan het leefbaar en aantrekkelijk houden en maken van winkelstraten. Op basis van een motie is een winkelloods aangesteld die voor 2017 en 2018 is betaald uit het winkelfonds. In de motie is opgenomen om na twee jaar te evalueren of de winkelloods gecontinueerd moet worden en bij extra financiële ruimte voor nieuw beleid, eerste prioriteit te geven aan de winkelloods. Sinds 15 februari 2017 is de winkelloods actief in de gemeente Velsen. Het werk van de winkelloods is geëvalueerd. Op basis van deze evaluatie is het advies geformuleerd om de inzet van de winkelloods te verlengen met drie extra jaren.

2. Voldoende woningen door het in het kaart brengen van locaties, bouwtempo en woningbehoefte
Opzetten van een woonmonitor om de voortgang van de woningbouw in de gemeente te monitoren en woningbouwlocaties en woningbehoefte scherp te hebben. De druk op de woningmarkt in West-Nederland en de MRA is hoog. Ook in Velsen is dit merkbaar en zal naar verwachting alleen nog maar toenemen. Hoe zorgen we ervoor dat we in Velsen voldoende woningen hebben zodat iedereen die hier wil wonen, kan wonen? De Visie op Velsen 2025 zet in op een groeiende en bloeiende gemeente. Velsen heeft de potentie om aantrekkelijke woonmilieus aan de gemeente toe te voegen en daarmee te voorzien in de vraag van huidige en toekomstige inwoners van Velsen. Hiermee levert Velsen ook een extra bijdrage aan de woningbouwopgave in de MRA en geeft het invulling aan de doelstelling uit de eigen Visie 2025 door de woningmarkt in Velsen toegankelijk te houden.

3. Velsen geen bende (zwerfvuil bestrijden)
Beperken van afvaldumping door gedrag te beïnvloeden met is het Communicatie Activatie Strategie Instrument (CASI). Samen met HVC bestrijdt Velsen afvaldumpingen en probeert de hoeveelheid zwerfvuil te verminderen. De bestrijding van zwerfvuil is nu vooral gericht op gedragsbeïnvloeding van inwoners door middel van communicatie. Het succes is helaas beperkt. Het aantal meldingen van dumpingen is hoger dan de voorgaande jaren en ook het aantal klachten dat met afvaldumpingen te maken heeft, groeit. Een nieuw middel om het gedrag van inwoners te beïnvloeden is het Communicatie Activatie Strategie Instrument (CASI). Dit is bewezen effectief en kansrijk als instrument tegen afvaldumpingen. Velsen start het project 'Velsen geen bende' eind 2018. Daarvoor zullen tijdelijk een projectleider en projectmedewerker aangetrokken moeten worden.

4. Inspelen op bouwinitiatieven, op peil houden realisatie woningbouwopgave
Het bouwen van woningen is een belangrijk gemeentelijk speerpunt. Op dit moment wordt parallel gewerkt aan de ontwikkeling van ongeveer 55 verschillende woningbouwlocaties in de gemeente. Ruimtelijke ontwikkelingen in dit gebied zijn altijd complex en vragen inzet van een groot aantal beleidsvelden. Om deze ontwikkelingen mogelijk te maken de beschikbaarheid van voldoende ambtelijke capaciteit een belangrijke randvoorwaarde. Voor 2019 is voorzien dat er geen nieuwe initiatieven kunnen worden opgepakt. De ambtelijke capaciteit die vrijkomt omdat projecten worden afgerond wordt direct ingevuld door ontwikkelingen die eerder “on hold” zijn gezet.

Het eerder door de gemeenteraad beschikbaar gestelde budget van € 150.000 voor de periode 2017, 2018 en 2019 wordt vooral ingezet voor de ontwikkeling van een aantal gemeentelijke locaties. Een belangrijk nieuw dossier betreft de herstructurering en renovatie van een groot deel van het bezit van het Woningbedrijf Velsen. Dit dossier, dat in 2018 is gestart en een unieke kans biedt op kwaliteitsverbetering van oostelijk IJmuiden, vraagt extra inzet op visievorming en de regierol van de gemeente. Tegelijkertijd blijft vanuit de lijnorganisatie focus op de vernieuwing (integraliteit, participatie) van de eigen project-, beheer- en beleidstaken van belang. Om de komende jaren zowel kwalitatief als kwantitatief adequaat invulling te kunnen geven aan de opgaven zoals hierboven geschetst is extra ambtelijke capaciteit noodzakelijk. Het gaat vooral om projectcapaciteit op de domeinen stedenbouw, ruimtelijke ordening, civiele techniek en informatiemanagement.  Voorgesteld wordt voor de periode 2019 – 2021 (3j) hiervoor een extra middelen beschikbaar te stellen van € 360.000 per jaar. Hiervan is voor 2019 reeds € 150.000 beschikbaar gesteld. Dekking wordt gevonden uit de opbrengst van verkoop van grond (te ontwikkelen locaties) en verkoop van niet strategisch vastgoed.

5. Impulsprojecten
Met de impulsprojecten en andere ‘Visie op Velsen projecten’ wordt uiteraard ook vorm gegeven aan de ambities van voorlopig collegeprogramma en raadsakkoord, vooral wat betreft speerpunt D. Versterken leefbaarheid en leefomgeving. De impulsprojecten zijn:

  • Techport IJmond
  • BRAK! & Kustvisie
  • Offshore Windenergie
  • Havenkwartier & Oud-IJmuiden
  • Citymarketing & IJmuiden Rauw aan Zee

De impulsprojecten zijn ‘work in progress’, voor vervolgstappen en benodigde budgetten wordt de raad met concrete raadsvoorstellen in positie gebracht.

6. Onderzoek ‘Bestuur en veiligheid gemeente sluit aan bij praktijk van de wijk’
Gemeente sluit aan bij praktijk van de wijk voor leefbaarheid en veiligheid. Niet in elke wijk spelen dezelfde vraagstukken op gebied van veiligheid en leefbaarheid. In de ene wijk heeft men bijvoorbeeld meer last van hangjeugd terwijl bewoners van een andere wijk zich onveilig voelen omdat er net een paar woninginbraken zijn gepleegd. De gemeente heeft aandacht voor deze verschillen. Velsen wil zich bezighouden met de vragen die voor inwoners uit een wijk het meest belangrijk zijn. Daarnaast vindt Velsen het belangrijk als er voor inwoners een laagdrempelige manier is om veiligheids- en leefbaarheidsproblemen met de gemeente te bespreken en verder te helpen. De gemeente werkt al wijkgericht op een aantal leefgebieden. Een voorbeeld is het bestaan van de sociale wijkteams voor ondersteuning bij sociale problemen. De gemeentelijke organisatie kan hier nog op worden ingericht. Het betekent bijvoorbeeld meer fysieke aanwezigheid in de wijken. Zeker is dat dit extra ambtelijke capaciteit gaat vergen, maar het houdt ook een andere werkwijze in. Velsen wil daarom in 2019 onderzoeken hoe dit het beste vorm kan krijgen om daarna (eventueel) met een structureel voorstel te komen.

7. Intensivering aanpak ondermijning
Om ondermijning adequaat aan te pakken wil Velsen:

  • bewustwording teweegbrengen bij inwoners, ondernemers en bij medewerkers van de gemeente zodat sneller gemeld wordt;
  • Signalen van ondermijning samen met partners onderzoeken en aanpakken;
  • Werken aan de weerbaarheid van de samenleving en van het lokale bestuur door bijvoorbeeld het opwerpen van barrières tegen ondermijning;
  • Specifieke branches betrekken bij de aanpak van ondermijning, zoals ondernemers.