Begroting 2019

B. Niemand doet zijn eigen werk alleen

Hoe?

We kijken meer ‘in de breedte’, zoeken elkaar direct op bij beleidsvragen en bij elk idee. Dient iemand een klacht in? Dan bellen we hem eerst op om problemen zo snel mogelijk uit de weg te ruimen en op te lossen als het kan. Hoe sneller dat gebeurt, hoe beter. Inwoners krijgen de ruimte (en het geld) om te leren en te experimenteren in hun eigen buurt of wijk. En we starten met het programma democratische verrijking.

  1. Bevorderen integraal werken, versterken kwaliteit interne samenwerking
  2. In gesprek om bezwaar te voorkomen (‘dejuridiseren’ afhandeling bezwaren)
  3. Vergroten strategische communicatie
  4. Bevorderen (wijk)participatie en Right-to-challenge (leren en experimenteren)
  5. Programma democratische verrijking / Samenspel (incl. e-democracy)

1. Bevorderen integraal werken, versterken kwaliteit interne samenwerking
De veranderende samenleving vraagt om een andere rol van de (lokale) overheid in het algemeen en de werkwijze van de gemeente en haar bestuur en organisatie in het bijzonder. Die uitdaging gaat zowel over de rol van dienstverlener als belangenafweger. Integraal werken, ontschotting en verhogen van de kwaliteit van de interne samenwerking is hierin noodzakelijk. Dat bestaat onder meer uit integrale afwegingen en beleidsvorming (dus voorkomen en tegengaan sectorale verkokering). Een scan op beleidsregels kan daarbij helpen. We houden de bedoeling van beleid steeds scherp in het oog en leidend in de uitwerking in regels en beleid, om daarmee eventuele tegenstrijdige, onnodige en overbodige te voorkomen. Daarnaast is het noodzakelijk om medewerkers een goede context te bieden om daadwerkelijk goed samen te kunnen werken.  Die context bestaat uit een integrale ondersteuning en facilitering waarin het uitgangspunt de opgave in Velsen is. Tijdelijke versterking van de organisatie op het snijvlak van dienstverlening/bedrijfsvoering/ organisatieontwikkeling is hiervoor noodzakelijk. Hiermee kunnen we gerichte, concernbrede verbetertrajecten starten en bemensen, eventueel met inzet van externe expertise en capaciteit. We ramen hiervoor een bedrag van circa € 200.000 per jaar voor een periode van 3 jaren, waarbij we de helft van die kosten voor eigen rekening nemen door procesoptimalisaties, beter benutten van eigen capaciteit, slimme (technische) oplossingen die efficiencybesparingen opleveren, etcetera.

Per saldo resteert dan een budgetvraag van 3 x € 100.000. Hoewel op dit moment nog niet is te duiden waar de exacte efficiencywinst gerealiseerd gaat worden, is het niet onrealistisch om aan te nemen dat deze kwaliteitsimpulsen een structurele besparing zullen opleveren binnen de organisatie. Het college legt de organisatie daarmee een structurele taakstelling op van € 100.000.

2. In gesprek om bezwaar te voorkomen (‘dejuridiseren’ afhandeling bezwaren)
Na indiening van een bezwaarschrift heeft de burger recht op een zorgvuldige, rechtmatige en tijdige heroverweging door de gemeente. Dit vraagt om een meer informele aanpak, met name in het sociaal domein waar we juist (kwetsbare) burgers niet onnodig lang in onzekerheid moeten zitten. Alle burgers die een bezwaarschrift indienen t.a.v. de Participatiewet of WMO worden proactief opgebeld teneinde zo snel mogelijk het probleem helder te hebben en mogelijk op te lossen. Indien nodig wordt z.s.m. een informele hoorzitting gehouden waar de burger zijn/haar bezwaren kan toelichten. Deze dejuridiserende werkwijze wordt als standaard werkwijze gehandhaafd. Door voldoende capaciteit beschikbaar te hebben kunnen alle bezwaren van burgers (zowel t.a.v. fysieke domein als sociale domein) zorgvuldig, rechtmatig en tijdig (snel) worden afgehandeld. Om deze proactieve en oplossingsgerichte (informele) aanpak te realiseren  is het nodig de huidige extern ingehuurde capaciteit om te zetten naar vaste formatie. Indien deze kans niet wordt benut ontstaat er een knelpunt bij JZ waardoor de termijnen van afhandeling van bezwaren zullen oplopen.

3. Vergroten strategische communicatie
In de huidige complexe wereld zijn reputaties van organisaties en bestuurders kwetsbaar, is informatie in overvloed aanwezig en zoekt de overheid op een positieve manier de dialoog met inwoners en belanghebbenden. Op al deze terreinen kan strategische communicatie een belangrijke bijdrage leveren. Daartoe moet een bestaande communicatiefunctie worden verzwaard naar strategisch niveau.

4. bevorderen (wijk)participatie en Right-to-challenge (leren en experimenteren)
Middelen om het instrument right-to-challenge toe te passen – op enkele concrete casussen – in de Velsense situatie. Drie jaren leren en experimenteren hiermee. Een deel van de middelen gebruikt om e.e.a. goed te begeleiden. Ook de manier van werken met wijkbudgetten wordt onder de loep genomen: hoe kunnen we die zo insteken dat ze optimaal werken om buurten en wijken zelf initiatieven te laten ontwikkelen en stimuleren.
Een zichtbaar ontwikkeling is de toename van het aantal evenementen binnen en buiten het gemeentehuis, evenals de participatie van inwoners en andere partijen, die worden betrokken bij de uitvoering van gemeentelijke taken. Dit betreft onder andere participatiebijeenkomsten in de wijken om inwoners en andere stakeholders te betrekken bij de uitvoering van gemeentelijke taken. Om deze evenementen te organiseren en te ondersteunen – en daarmee de energie en ideeën in de samenleving goed te benutten – zijn extra middelen nodig.

5. Programma democratische verrijking / Samenspel (incl. e-democracy)
Van de reserve Visie op Velsen is € 500.000 gereserveerd voor het thema ‘Burgerparticipatie, vergroten samenspel inwoners-partners-overheid’. Hieraan wordt een impuls geven via het medio 2018 gestarte programma ‘democratische verrijking / Samenspel’. Voor de start en eerste uitvoering van dit programma is in de begroting 2018 een budget van € 150.000 vrij te geven. In het programma democratische verrijking / samenspel wordt onder andere het digitale platform e-democracy vormgegeven (uitvoering motie 24 van 2017).