Begroting 2019

Organisatie en financiën

Verder

Subdoelstelling

Verder

De gemeente streeft naar een gezonde financiële positie, waarbij een evenwicht gehandhaafd wordt  tussen de wensen op de beleidsvelden en de financiële mogelijkheden. Daarbij geldt het voorzichtigheidsprincipe, een sluitend meerjarenperspectief en de beheersing van risico's.
In de 2e Bestuursrapportage is een stresstest opgenomen waaruit een beeld naar voren komt van de financiële positie van de gemeente. In de begroting en jaarrekening zijn in de paragraaf weerstandsvermogen de verplichte wettelijke financiële indicatoren opgenomen. Deze geven, in samenhang met elkaar, een beeld van de financiële positie.

De (algemene, vrij besteedbare) inkomsten van de gemeente bestaan uit de algemene uitkering uit het gemeentefonds (inclusief decentralisatieuitkeringen en specifieke uitkeringen) en de belastingen zoals onroerende zaakbelasting, toeristenbelasting, precariobelasting.

De gemeente heeft als uitgangspunt dat de belastingen stijgen met het prijsindexcijfer. In het raadsprogramma Samenspel is opgenomen dat financiële tekorten niet zullen worden gedekt door een stijging van de Onroerende zaakbelasting.
De voornemens om het belastinggebied uit te breiden, waarbij gemeenten meer bevoegdheden krijgen om belastingen te heffen, is sinds het nieuwe kabinet Ruttte III is aangetreden, niet uitgewerkt. Onduidelijk is of en wanneer deze verruiming wel wordt ingevoerd.

In 2019 is de grootste verandering vanuit het Rijk het opnemen van de decentralisatieuitkering Sociaal domein in de algemene uitkering. De gemeente heeft vanaf 2015 voor het Sociaal domein het principe gehanteerd van budgettair neutraal: lasten en baten zijn in evenwicht. Dit principe wordt los gelaten omdat:

  • de uitkering opgenomen wordt in de algemene uitkering;
  • de bewaking van het budgettair neutraal zijn van het compartiment Sociaal domein daardoor steeds lastiger wordt;
  • er per saldo een tekort is en de reserve, die ter dekking hiervan is ingesteld, uitgeput raakt.

Reguliere activiteiten

Binnen de financiële processen zijn de financiële administratie, het Planning en Control (P &C) en Treasury de belangrijkste processen. Deze zijn gericht op het in control zijn van de Financiën van de gemeente. Het P&C proces dient tevens om het politieke bestuur te informeren over voortgang en stand van zaken, om verantwoording af te leggen en kaders te kunnen stellen.

Treasury zorgt ervoor dat op een doelmatige en efficiënte manier financiering gevonden wordt voor de activiteiten van de gemeente.