Begroting 2019

Organisatie en financiën

Financieel overzicht

Financieel overzicht

(bedragen x €1.000)

Organisatie en financiën

Rekening 2017

Begroting 2018

Begroting 2019

Omschrijving

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

0.5 Treasury

-2.800

1.157

3.957

-1.127

934

2.061

-1.951

999

2.950

0.61 OZB Woningen

1.072

7.939

6.867

1.290

8.011

6.720

1.170

8.342

7.172

0.62 OZB niet-woningen

0

7.391

7.391

0

7.580

7.580

0

7.676

7.676

0.63 Parkeerbelasting

13

272

259

0

354

354

0

362

362

0.64 Belastingen overig

17

2.721

2.704

44

2.692

2.648

47

2.769

2.722

0.7 Algemene uitkering en overige gemf

0

87.629

87.629

0

91.411

91.411

0

96.870

96.870

0.8 Overige baten en Lasten

418

317

-101

2.375

615

-1.759

1.563

926

-637

3.4 Economische promotie

0

369

369

0

380

380

0

389

389

Totaal autorisatieniveau 5.1

-1.280

107.795

109.075

2.581

111.978

109.396

829

118.334

117.505

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

4.527

5.260

732

1.804

2.346

543

2.704

2.764

60

0.4 Overhead

18.232

1.183

-17.049

18.469

679

-17.790

20.240

160

-20.079

0.9 Vennootschapsbelasting (VpB)

45

0

-45

0

0

0

0

0

0

1.2 Openbare orde en veiligheid

665

120

-545

516

117

-398

484

120

-364

2.2 Parkeren

0

0

0

12

0

-12

13

0

-13

4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken

566

551

-14

456

526

69

437

489

52

5.2 Sportaccommodaties

2.588

508

-2.081

3.058

484

-2.574

2.761

493

-2.268

5.3 Cult. presentatie, productie en part

96

-21

-117

59

58

-2

61

59

-2

5.5 Cultureel erfgoed

132

20

-113

161

15

-146

113

16

-97

5.7 Openbaar groen en (openlucht) recr

112

0

-112

83

0

-83

84

0

-84

8.1 Ruimtelijke ordening

639

21

-618

703

0

-703

746

0

-746

Totaal autorisatieniveau 5.2

27.602

7.641

-19.961

25.320

4.225

-21.095

27.643

4.100

-23.542

3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur

2.346

4.025

1.679

1.836

1.602

-234

3.892

1.561

-2.331

8.2 Grondexploitatie-niet-bedrijventerr

1.247

2.436

1.189

3.593

3.134

-458

1.753

3.751

1.999

Totaal autorisatieniveau 5.3

3.593

6.461

2.868

5.428

4.736

-692

5.645

5.313

-332

Totaal saldo van baten en lasten

29.915

121.897

91.982

33.330

120.939

87.609

34.116

127.747

93.631

0.10 Toevoeging aan reserves

13.709

13.709

428

428

423

423

0.10 Onttrekking aan reserves

10.350

10.350

987

987

609

609

Begrote resultaat

43.624

132.247

88.623

33.758

121.925

88.168

34.540

128.356

93.816

Bovenstaand overzicht is inclusief de financiële gevolgen van de wijziging Kleuren van de begroting (zie hoofdstuk kleuren van de begroting). Deze mutaties worden hieronder niet verder toegelicht.

De mutaties ten opzichte van de Begroting 2018 (exclusief 1e Bestuursrapportage 2018) worden per autorisatieniveau op hoofdlijnen toegelicht.

Algemene ontwikkelingen
De algemene mutaties worden niet nader toegelicht. Dit betreft voornamelijk prijsindexering en de toerekening van personele kosten. Overeenkomstig de Perspectiefnota 2018 zijn deze verhoogd. Daarnaast wordt ook de actualisatie van de kapitaallasten niet toegelicht, dit is een doorwerking van de mutaties uit de Jaarrekening 2017 en het investeringsplan, zoals opgenomen in paragraaf Investeringen.

Autorisatieniveau 5.1
Perspectiefnota 2018
Extra inkomsten belastingen
De inkomsten van precario en OZB zijn op basis van de Jaarstukken 2017 verhoogd met € 97.000.

Algemene uitkering
op basis van de beleidsarme september- en decembercirculaires uit 2017 is de algemene uitkering aangepast. Dit resulteerde in een voordeel (€ 135.000) in het eerste jaar dat vanaf 2020 omslaat in een nadeel dat oploopt tot € 0,5 mln in 2022. De in maart gepubliceerde circulaire kende voor de gemeente een forse verhoging van de algemene uitkering. In de circulaire zijn de kabinetsplannen uit het regeerakkoord opgenomen, waaronder die uit het Interbestuurlijke programma (IBP). De extra inkomsten als gevolg van het IBP worden door het rijk gekoppeld aan de investeringen door de gemeente voor het realiseren van het programma. De extra inkomsten lopen op van € 2,4 mln (2019) naar € 7,2 mln in 2022.

Begroting 2019
Minder OZB-opbrengsten
Op basis van de recente inschatting van ontwikkeling van het aantal woningen en leegstand worden de verwachte inkomsten voor OZB met € 55.000 verlaagd.

Dividend BNG stijgt
De BNG heeft over het jaar 2017 een flink hogere dividend uitgekeerd. Een deel daarna heeft een structureel karakter, daarom zijn de verwachte inkomsten verhoogd naar het gemiddeld ontvangen dividend van de afgelopen drie jaar. Dit geeft in totaal € 155.000 aan extra inkomsten.

Effect meicirculaire
Uit de meicirculaire blijkt dat het gemeentefonds afneemt als gevolg van de technische eliminatie van het voordeel uit het BTW compensatiefonds (BCF). Voor Velsen loopt het totale nadeel van deze circulaire op van € 1,1 mln in 2019, naar € 2,9 mln in 2022.  Verwacht wordt echter dat de gemeenten jaarlijks een positieve afrekening van het BCF zullen ontvangen. In de begroting is een behoedzame inschatting gemaakt van deze jaarlijkse teruggave, gebaseerd op de recente prognoses over 2016 t/m 2018. Samen met overige voordelen voortkomend uit de aanpassing van de maatstaven loopt het totale nadeel in deze circulaire op van nagenoeg nul in 2019 tot € 1,6 mln in de jaarschijf 2022

Daarnaast is het budget voor het Sociaal domein overgeheveld naar het algemene deel van de uitkering. Een uitzondering is gemaakt voor beschermd wonen, een groot deel van de participatiewet en voogdij/18+, deze blijven (voorlopig) specifieke uitkering.

Verhoging pensioenpremie
De VNG heeft aangegeven dat de pensioenpremie van het ABP voor 2019 stijgt met 1,5 %. Deze stijging is hoger dan verwacht, waardoor het budget van de personeelskosten met € 140.000 is verhoogt.

Autorisatieniveau 5.2
Perspectiefnota 2018
Aanpassen contracten accommodaties
Voor langdurige erfpacht- en huurovereenkomsten is een incidentele korting overeengekomen. Dit geeft  een incidenteel nadeel in 2019 van € 249.000, de jaren daarna nemen de inkomsten met € 13.000 toe.
De aanpassing van huren van kinderdagverblijven geeft een structureel nadeel van € 47.000.

Beheerlasten accommodaties
De beheerlasten van verschillende accommodaties zijn toegenomen door: niet begrote OZB (€ 70.000), verhoging van de onderhoudskosten (€ 10.000) en vervanging van zonwering en klimaatsysteem (€ 21.000). Daartegenover staat een verlaging van het onderhoudsbudget voor de Engelmundustoren met € 51.000. De aanbesteding van de verzekering geeft een nadeel van € 90.000.

Vastgoed uitbreiding team
De huidige periode van hoogconjunctuur in combinatie met de woningbouwopgave doet een extra beroep op de werkeenheid vastgoed maar biedt tegelijkertijd kansen projecten versneld te realiseren. De formatie wordt daarom met 1,9 fte uitgebreid.

Arbo technische maatregelen
De eisen aan (de vele) mensen die werken in de sport zijn sterk toegenomen. Medewerkers die werken in het zwembad, de sporthallen en de sportparken moeten aan meer wettelijk vereiste procedures en competenties voldoen. Zij moeten jaarlijks opleiding, (bij)scholing en training volgen op het gebied van EHBO, reanimatie, bedrijfshulpverlening, toezicht (lifeguard) en ontruiming. Het opleidingsbudget is daarvoor met € 24.000 verhoogt.

Wijziging financiering landelijke projecten
De bijdragen voor de landelijke automatiseringsprojecten, het A+O Fonds (ondersteunt gemeenten op het gebied van arbeidsmarkt en HRM beleid) en de waarderingskamer (houdt toezicht op de kwaliteit van de WOZ taxaties) worden niet meer rechtstreeks uit het landelijk gemeentefonds betaald. Met ingang van 2018 wordt dit rechtstreeks bij de gemeenten in rekening gebracht. Wij ontvangen hiervoor een compensatie in de Algemene Uitkering. Dit bedrag is echter niet toereikend waardoor dit Velsen
€ 114.000 kost.

Gegevensbescherming: aandacht voor privacy
De Europese privacy verordening is op 25 mei 2018 van start gegaan. Om blijvend te kunnen voldoen aan deze nieuwe privacy regelgeving is het noodzakelijk om regelmatig Privacy-toetsen (Privacy Impact Assessments) uit te voeren en  bewustwordingsactiviteiten voor medewerkers te organiseren. Dit is onder andere van belang om de kans op datalekken te verkleinen. De jaarlijkse kosten bedragen
€ 20.000.

Voorzieningen ICT
De ICT van de gemeente Velsen krijgt steeds meer te maken met verstoringen. Tegelijkertijd wordt voor de dienstverleningsprocessen van de gemeente Velsen steeds meer gebruik gemaakt van ICT-oplossingen, zowel intern als richting inwoners en bedrijfsleven. Daarbij komt dat de ontwikkelingen aanstaande zijn op het gebied van automatisering, waar de ICT-voorzieningen van de gemeente Velsen niet op voorbereid zijn.
Om bovenstaande problematiek het hoofd te bieden is extra budget nodig. Onvoldoende budget zal leiden tot ongewenste effecten zoals het niet kunnen garanderen van de dienstverlening naar inwoners en bedrijfsleven. Ook zal het uiteindelijk leiden tot hogere kosten omdat systemen uitvallen en herstelkosten over het algemeen hoger zijn dan onderhoudskosten.

Versterken digitale dienstverlening
Om de ambities van de organisatie op het gebied van digitale dienstverlening te kunnen ondersteunen met informatievoorziening is extra inzet noodzakelijk voor de informatiearchitectuur en het gegevensbeheer. Op deze wijze worden de kosten voor ICT beheersbaar gehouden en kan worden ingespeeld op nieuwe ontwikkelingen op het gebied van dienstverlening als ICT, waaronder de cloud-ontwikkellingen. Daarvoor wordt de formatie uitgebreid met 3 fte; voor een informatie architect, gegevensregisseur en technisch architect.

Uitbreiding stichting Rijk
Door stichting RIJK is aangegeven dat er met extra inzet ondersteuning werd geleverd aan de gemeente Velsen maar dat men de inzet terug wil brengen naar de ondersteuning conform de overeenkomst. Hierdoor zouden niet alle aanbestedingen kunnen worden ondersteund, neemt het risico met betrekking tot rechtmatigheid toe en kan de inhuur van externe experts toenemen.Om de inzet van RIJK weer op het benodigde niveau te krijgen is het budget met € 106.000 verhoogd.

Schaarste op de arbeidsmarkt
De verwachting is dat er dit jaar een verdubbeling van het aantal wervingsprocedures binnen gemeente Velsen (van 40 naar 80) gaat optreden. De schaarste op de arbeidsmarkt is zeer voelbaar.  Door de omslag in de arbeidsmarkt met veel meer schaarste moet er op andere manieren geworven en geselecteerd worden. Dit zal meer doelgroepsgewijs en gericht op eerder in vizier komen bij schaarse functies door bijvoorbeeld verbintenissen aan te gaan met scholen en universiteiten. Om dit te realiseren wordt de capaciteit voor werving uitgebreid met 1 fte.

Begroting 2019:
Precario kabels en leidingen
Met ingang van 1 januari 2022 mogen gemeenten geen precariobelasting meer heffen over netwerken die nutsbedrijven in, op of boven gemeentegrond exploiteren. Hierdoor vervallen de begrote inkomsten (structureel € 2,25 miljoen) voor het begrotingsjaar 2022. In de Perspectiefnota 2017 is hierop geanticipeerd door, in het jaar 2021  50% van de precario inkomsten als last op te nemen om in de jaren daarna in te zetten  om de teruglopende inkomsten deels op te vangen.  Het saldo van het begrotingsjaar 2022 is sluitend. Daardoor is de reservering in 2021 van € 1,1 mln niet noodzakelijk en kan vrijvallen.

Hogere opbrengst zeekade
Op basis van de huidige prognose is de opbrengst van de zeekade vanaf 2020 verhoogd. Deze verhoging sluit aan bij het beoogde groeiscenario uit de offerte.

Wet Basisregistratie Ondergrond (BRO)
De invoering van de Wet Basisregistratie Ondergrond (BRO) zorgt ervoor dat alle publieke gegevens over de ondergrond in één landelijke database komen. Voor de implementatie is in 2019 € 63.000 benodigd. Door de grote beschikbaarheid van informatie ontstaat er tevens een andere informatiebehoefte waardoor uitbreiding van de licentiestructuur noodzakelijk is, het budget is daarom met € 16.000 verhoogt. Deze uitbreiding is tevens een belangrijke informatiebron voor de Omgevingswet.

Verhoging pensioenpremie
De VNG heeft aangegeven dat de pensioenpremie van het ABP voor 2019 stijgt met 1,5 %. Deze stijging is hoger dan verwacht, waardoor het budget van de personeelskosten met € 140.000 is verhoogd.

Autorisatieniveau 5.3
Begroting 2019:
Grondexploitatie
De verwachting is dat in 2019  een aantal projecten van de grondexploitaties worden afgerond. Dit zijn de projecten Stadspark, van de Vondellaan en Snippenbos, waarbij een winstneming wordt verwacht van € 638.000. De projecten Kalverstraat en Oud IJmuiden zullen in 2019 met verlies worden afgesloten.

.

Mutaties in de reserves

(bedragen x €1.000)

Reserve

Begroting
2019

Begroting
2020

Begroting
2021

Begroting
2022

Res. Dekking kapitaallasten

423

408

393

378

Res. Sportaccommodaties

0

160

0

0

Toevoeging aan reserve(s)

423

568

393

378

Res. Dekking kapitaallasten

553

542

531

531

Res. Sportaccommodaties

56

0

51

117

Res. Visie op Velsen

0

2.000

2.000

2.000

Onttrekking aan reserve(s)

609

2.542

2.582

2.648

Reserve dekking kapitaallasten
De begrote onttrekking uit de reserve compenseert de kapitaallasten van de investering in het raadhuis; herinrichting publieksbal en renovatie van gebouw B. De toevoeging betreft de jaarlijkse bijdrage uit het onderhoudsbudget van De Ring en rente. De rente wordt overeenkomstig de nota Investeren en afschrijven jaarlijks toegevoegd aan de reserve.

Reserve Sportaccommodaties
Overeenkomstig het onderhoudsprogramma van sportaccommodaties wordt € 56.000 aan de reserve onttrokken.

Meerjarenperspectief

(bedragen x €1.000)

Organisatie en financiën

Rekening
2017

Begroting
2018

Begroting
2019

Begroting
2020

Begroting
2021

Begroting
2022

Omschrijving

0.10 Mutaties reserves

0

0

0

0

0

0

0.3 Beheer overige gebouwen en gronden

732

543

60

327

332

336

0.4 Overhead

-17.049

-17.790

-20.079

-18.555

-18.475

-18.488

0.5 Treasury

3.957

2.061

2.950

3.713

3.727

3.967

0.61 OZB Woningen

6.867

6.720

7.172

7.172

7.172

7.172

0.62 OZB niet-woningen

7.391

7.580

7.676

7.676

7.676

7.676

0.63 Parkeerbelasting

259

354

362

362

362

362

0.64 Belastingen overig

2.704

2.648

2.722

2.711

1.586

422

0.7 Algemene uitkering en overige gemf

87.629

91.411

96.870

98.071

98.882

99.589

0.8 Overige baten en Lasten

-101

-1.759

-637

-4.551

-3.501

-4.651

0.9 Vennootschapsbelasting (VpB)

-45

0

0

0

0

0

1.2 Openbare orde en veiligheid

-545

-398

-364

-364

-364

-364

2.2 Parkeren

0

-12

-13

-13

-13

-13

3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur

1.679

-234

-2.331

-489

-468

-468

3.4 Economische promotie

369

380

389

389

389

389

4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken

-14

69

52

56

118

120

5.2 Sportaccommodaties

-2.081

-2.574

-2.268

-2.054

-2.232

-2.273

5.3 Cult. presentatie, productie en part

-117

-2

-2

-2

-2

-2

5.5 Cultureel erfgoed

-113

-146

-97

-96

-96

-95

5.7 Openbaar groen en (openlucht) recr

-112

-83

-84

-84

-84

-84

8.1 Ruimtelijke ordening

-618

-703

-746

-732

-732

-732

8.2 Grondexploitatie-niet-bedrijventerr

1.189

-458

1.999

-420

-421

-420

Totaal saldo van baten en lasten

91.982

87.609

93.631

93.116

93.856

92.443

0.10 Toevoeging aan reserves

13.709

428

423

568

393

378

0.10 Onttrekking aan reserves

10.350

987

609

2.542

2.582

2.648

Begrote resultaat

88.623

88.168

93.816

95.090

96.045

94.714