Financieel overzicht
(bedragen x €1.000) | |||||||||
Organisatie en financiën | Rekening 2017 | Begroting 2018 | Begroting 2019 | ||||||
Omschrijving | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo |
0.5 Treasury | -2.800 | 1.157 | 3.957 | -1.127 | 934 | 2.061 | -1.951 | 999 | 2.950 |
0.61 OZB Woningen | 1.072 | 7.939 | 6.867 | 1.290 | 8.011 | 6.720 | 1.170 | 8.342 | 7.172 |
0.62 OZB niet-woningen | 0 | 7.391 | 7.391 | 0 | 7.580 | 7.580 | 0 | 7.676 | 7.676 |
0.63 Parkeerbelasting | 13 | 272 | 259 | 0 | 354 | 354 | 0 | 362 | 362 |
0.64 Belastingen overig | 17 | 2.721 | 2.704 | 44 | 2.692 | 2.648 | 47 | 2.769 | 2.722 |
0.7 Algemene uitkering en overige gemf | 0 | 87.629 | 87.629 | 0 | 91.411 | 91.411 | 0 | 96.870 | 96.870 |
0.8 Overige baten en Lasten | 418 | 317 | -101 | 2.375 | 615 | -1.759 | 1.563 | 926 | -637 |
3.4 Economische promotie | 0 | 369 | 369 | 0 | 380 | 380 | 0 | 389 | 389 |
Totaal autorisatieniveau 5.1 | -1.280 | 107.795 | 109.075 | 2.581 | 111.978 | 109.396 | 829 | 118.334 | 117.505 |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 4.527 | 5.260 | 732 | 1.804 | 2.346 | 543 | 2.704 | 2.764 | 60 |
0.4 Overhead | 18.232 | 1.183 | -17.049 | 18.469 | 679 | -17.790 | 20.240 | 160 | -20.079 |
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) | 45 | 0 | -45 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1.2 Openbare orde en veiligheid | 665 | 120 | -545 | 516 | 117 | -398 | 484 | 120 | -364 |
2.2 Parkeren | 0 | 0 | 0 | 12 | 0 | -12 | 13 | 0 | -13 |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 566 | 551 | -14 | 456 | 526 | 69 | 437 | 489 | 52 |
5.2 Sportaccommodaties | 2.588 | 508 | -2.081 | 3.058 | 484 | -2.574 | 2.761 | 493 | -2.268 |
5.3 Cult. presentatie, productie en part | 96 | -21 | -117 | 59 | 58 | -2 | 61 | 59 | -2 |
5.5 Cultureel erfgoed | 132 | 20 | -113 | 161 | 15 | -146 | 113 | 16 | -97 |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recr | 112 | 0 | -112 | 83 | 0 | -83 | 84 | 0 | -84 |
8.1 Ruimtelijke ordening | 639 | 21 | -618 | 703 | 0 | -703 | 746 | 0 | -746 |
Totaal autorisatieniveau 5.2 | 27.602 | 7.641 | -19.961 | 25.320 | 4.225 | -21.095 | 27.643 | 4.100 | -23.542 |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 2.346 | 4.025 | 1.679 | 1.836 | 1.602 | -234 | 3.892 | 1.561 | -2.331 |
8.2 Grondexploitatie-niet-bedrijventerr | 1.247 | 2.436 | 1.189 | 3.593 | 3.134 | -458 | 1.753 | 3.751 | 1.999 |
Totaal autorisatieniveau 5.3 | 3.593 | 6.461 | 2.868 | 5.428 | 4.736 | -692 | 5.645 | 5.313 | -332 |
Totaal saldo van baten en lasten | 29.915 | 121.897 | 91.982 | 33.330 | 120.939 | 87.609 | 34.116 | 127.747 | 93.631 |
0.10 Toevoeging aan reserves | 13.709 | 13.709 | 428 | 428 | 423 | 423 | |||
0.10 Onttrekking aan reserves | 10.350 | 10.350 | 987 | 987 | 609 | 609 | |||
Begrote resultaat | 43.624 | 132.247 | 88.623 | 33.758 | 121.925 | 88.168 | 34.540 | 128.356 | 93.816 |
Bovenstaand overzicht is inclusief de financiële gevolgen van de wijziging Kleuren van de begroting (zie hoofdstuk kleuren van de begroting). Deze mutaties worden hieronder niet verder toegelicht.
De mutaties ten opzichte van de Begroting 2018 (exclusief 1e Bestuursrapportage 2018) worden per autorisatieniveau op hoofdlijnen toegelicht.
Algemene ontwikkelingen
De algemene mutaties worden niet nader toegelicht. Dit betreft voornamelijk prijsindexering en de toerekening van personele kosten. Overeenkomstig de Perspectiefnota 2018 zijn deze verhoogd. Daarnaast wordt ook de actualisatie van de kapitaallasten niet toegelicht, dit is een doorwerking van de mutaties uit de Jaarrekening 2017 en het investeringsplan, zoals opgenomen in paragraaf Investeringen.
Autorisatieniveau 5.1
Perspectiefnota 2018
Extra inkomsten belastingen
De inkomsten van precario en OZB zijn op basis van de Jaarstukken 2017 verhoogd met € 97.000.
Algemene uitkering
op basis van de beleidsarme september- en decembercirculaires uit 2017 is de algemene uitkering aangepast. Dit resulteerde in een voordeel (€ 135.000) in het eerste jaar dat vanaf 2020 omslaat in een nadeel dat oploopt tot € 0,5 mln in 2022. De in maart gepubliceerde circulaire kende voor de gemeente een forse verhoging van de algemene uitkering. In de circulaire zijn de kabinetsplannen uit het regeerakkoord opgenomen, waaronder die uit het Interbestuurlijke programma (IBP). De extra inkomsten als gevolg van het IBP worden door het rijk gekoppeld aan de investeringen door de gemeente voor het realiseren van het programma. De extra inkomsten lopen op van € 2,4 mln (2019) naar € 7,2 mln in 2022.
Begroting 2019
Minder OZB-opbrengsten
Op basis van de recente inschatting van ontwikkeling van het aantal woningen en leegstand worden de verwachte inkomsten voor OZB met € 55.000 verlaagd.
Dividend BNG stijgt
De BNG heeft over het jaar 2017 een flink hogere dividend uitgekeerd. Een deel daarna heeft een structureel karakter, daarom zijn de verwachte inkomsten verhoogd naar het gemiddeld ontvangen dividend van de afgelopen drie jaar. Dit geeft in totaal € 155.000 aan extra inkomsten.
Effect meicirculaire
Uit de meicirculaire blijkt dat het gemeentefonds afneemt als gevolg van de technische eliminatie van het voordeel uit het BTW compensatiefonds (BCF). Voor Velsen loopt het totale nadeel van deze circulaire op van € 1,1 mln in 2019, naar € 2,9 mln in 2022. Verwacht wordt echter dat de gemeenten jaarlijks een positieve afrekening van het BCF zullen ontvangen. In de begroting is een behoedzame inschatting gemaakt van deze jaarlijkse teruggave, gebaseerd op de recente prognoses over 2016 t/m 2018. Samen met overige voordelen voortkomend uit de aanpassing van de maatstaven loopt het totale nadeel in deze circulaire op van nagenoeg nul in 2019 tot € 1,6 mln in de jaarschijf 2022
Daarnaast is het budget voor het Sociaal domein overgeheveld naar het algemene deel van de uitkering. Een uitzondering is gemaakt voor beschermd wonen, een groot deel van de participatiewet en voogdij/18+, deze blijven (voorlopig) specifieke uitkering.
Verhoging pensioenpremie
De VNG heeft aangegeven dat de pensioenpremie van het ABP voor 2019 stijgt met 1,5 %. Deze stijging is hoger dan verwacht, waardoor het budget van de personeelskosten met € 140.000 is verhoogt.
Autorisatieniveau 5.2
Perspectiefnota 2018
Aanpassen contracten accommodaties
Voor langdurige erfpacht- en huurovereenkomsten is een incidentele korting overeengekomen. Dit geeft een incidenteel nadeel in 2019 van € 249.000, de jaren daarna nemen de inkomsten met € 13.000 toe.
De aanpassing van huren van kinderdagverblijven geeft een structureel nadeel van € 47.000.
Beheerlasten accommodaties
De beheerlasten van verschillende accommodaties zijn toegenomen door: niet begrote OZB (€ 70.000), verhoging van de onderhoudskosten (€ 10.000) en vervanging van zonwering en klimaatsysteem (€ 21.000). Daartegenover staat een verlaging van het onderhoudsbudget voor de Engelmundustoren met € 51.000. De aanbesteding van de verzekering geeft een nadeel van € 90.000.
Vastgoed uitbreiding team
De huidige periode van hoogconjunctuur in combinatie met de woningbouwopgave doet een extra beroep op de werkeenheid vastgoed maar biedt tegelijkertijd kansen projecten versneld te realiseren. De formatie wordt daarom met 1,9 fte uitgebreid.
Arbo technische maatregelen
De eisen aan (de vele) mensen die werken in de sport zijn sterk toegenomen. Medewerkers die werken in het zwembad, de sporthallen en de sportparken moeten aan meer wettelijk vereiste procedures en competenties voldoen. Zij moeten jaarlijks opleiding, (bij)scholing en training volgen op het gebied van EHBO, reanimatie, bedrijfshulpverlening, toezicht (lifeguard) en ontruiming. Het opleidingsbudget is daarvoor met € 24.000 verhoogt.
Wijziging financiering landelijke projecten
De bijdragen voor de landelijke automatiseringsprojecten, het A+O Fonds (ondersteunt gemeenten op het gebied van arbeidsmarkt en HRM beleid) en de waarderingskamer (houdt toezicht op de kwaliteit van de WOZ taxaties) worden niet meer rechtstreeks uit het landelijk gemeentefonds betaald. Met ingang van 2018 wordt dit rechtstreeks bij de gemeenten in rekening gebracht. Wij ontvangen hiervoor een compensatie in de Algemene Uitkering. Dit bedrag is echter niet toereikend waardoor dit Velsen
€ 114.000 kost.
Gegevensbescherming: aandacht voor privacy
De Europese privacy verordening is op 25 mei 2018 van start gegaan. Om blijvend te kunnen voldoen aan deze nieuwe privacy regelgeving is het noodzakelijk om regelmatig Privacy-toetsen (Privacy Impact Assessments) uit te voeren en bewustwordingsactiviteiten voor medewerkers te organiseren. Dit is onder andere van belang om de kans op datalekken te verkleinen. De jaarlijkse kosten bedragen
€ 20.000.
Voorzieningen ICT
De ICT van de gemeente Velsen krijgt steeds meer te maken met verstoringen. Tegelijkertijd wordt voor de dienstverleningsprocessen van de gemeente Velsen steeds meer gebruik gemaakt van ICT-oplossingen, zowel intern als richting inwoners en bedrijfsleven. Daarbij komt dat de ontwikkelingen aanstaande zijn op het gebied van automatisering, waar de ICT-voorzieningen van de gemeente Velsen niet op voorbereid zijn.
Om bovenstaande problematiek het hoofd te bieden is extra budget nodig. Onvoldoende budget zal leiden tot ongewenste effecten zoals het niet kunnen garanderen van de dienstverlening naar inwoners en bedrijfsleven. Ook zal het uiteindelijk leiden tot hogere kosten omdat systemen uitvallen en herstelkosten over het algemeen hoger zijn dan onderhoudskosten.
Versterken digitale dienstverlening
Om de ambities van de organisatie op het gebied van digitale dienstverlening te kunnen ondersteunen met informatievoorziening is extra inzet noodzakelijk voor de informatiearchitectuur en het gegevensbeheer. Op deze wijze worden de kosten voor ICT beheersbaar gehouden en kan worden ingespeeld op nieuwe ontwikkelingen op het gebied van dienstverlening als ICT, waaronder de cloud-ontwikkellingen. Daarvoor wordt de formatie uitgebreid met 3 fte; voor een informatie architect, gegevensregisseur en technisch architect.
Uitbreiding stichting Rijk
Door stichting RIJK is aangegeven dat er met extra inzet ondersteuning werd geleverd aan de gemeente Velsen maar dat men de inzet terug wil brengen naar de ondersteuning conform de overeenkomst. Hierdoor zouden niet alle aanbestedingen kunnen worden ondersteund, neemt het risico met betrekking tot rechtmatigheid toe en kan de inhuur van externe experts toenemen.Om de inzet van RIJK weer op het benodigde niveau te krijgen is het budget met € 106.000 verhoogd.
Schaarste op de arbeidsmarkt
De verwachting is dat er dit jaar een verdubbeling van het aantal wervingsprocedures binnen gemeente Velsen (van 40 naar 80) gaat optreden. De schaarste op de arbeidsmarkt is zeer voelbaar. Door de omslag in de arbeidsmarkt met veel meer schaarste moet er op andere manieren geworven en geselecteerd worden. Dit zal meer doelgroepsgewijs en gericht op eerder in vizier komen bij schaarse functies door bijvoorbeeld verbintenissen aan te gaan met scholen en universiteiten. Om dit te realiseren wordt de capaciteit voor werving uitgebreid met 1 fte.
Begroting 2019:
Precario kabels en leidingen
Met ingang van 1 januari 2022 mogen gemeenten geen precariobelasting meer heffen over netwerken die nutsbedrijven in, op of boven gemeentegrond exploiteren. Hierdoor vervallen de begrote inkomsten (structureel € 2,25 miljoen) voor het begrotingsjaar 2022. In de Perspectiefnota 2017 is hierop geanticipeerd door, in het jaar 2021 50% van de precario inkomsten als last op te nemen om in de jaren daarna in te zetten om de teruglopende inkomsten deels op te vangen. Het saldo van het begrotingsjaar 2022 is sluitend. Daardoor is de reservering in 2021 van € 1,1 mln niet noodzakelijk en kan vrijvallen.
Hogere opbrengst zeekade
Op basis van de huidige prognose is de opbrengst van de zeekade vanaf 2020 verhoogd. Deze verhoging sluit aan bij het beoogde groeiscenario uit de offerte.
Wet Basisregistratie Ondergrond (BRO)
De invoering van de Wet Basisregistratie Ondergrond (BRO) zorgt ervoor dat alle publieke gegevens over de ondergrond in één landelijke database komen. Voor de implementatie is in 2019 € 63.000 benodigd. Door de grote beschikbaarheid van informatie ontstaat er tevens een andere informatiebehoefte waardoor uitbreiding van de licentiestructuur noodzakelijk is, het budget is daarom met € 16.000 verhoogt. Deze uitbreiding is tevens een belangrijke informatiebron voor de Omgevingswet.
Verhoging pensioenpremie
De VNG heeft aangegeven dat de pensioenpremie van het ABP voor 2019 stijgt met 1,5 %. Deze stijging is hoger dan verwacht, waardoor het budget van de personeelskosten met € 140.000 is verhoogd.
Autorisatieniveau 5.3
Begroting 2019:
Grondexploitatie
De verwachting is dat in 2019 een aantal projecten van de grondexploitaties worden afgerond. Dit zijn de projecten Stadspark, van de Vondellaan en Snippenbos, waarbij een winstneming wordt verwacht van € 638.000. De projecten Kalverstraat en Oud IJmuiden zullen in 2019 met verlies worden afgesloten.
.
Mutaties in de reserves
(bedragen x €1.000) | ||||
Reserve | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
Res. Dekking kapitaallasten | 423 | 408 | 393 | 378 |
Res. Sportaccommodaties | 0 | 160 | 0 | 0 |
Toevoeging aan reserve(s) | 423 | 568 | 393 | 378 |
Res. Dekking kapitaallasten | 553 | 542 | 531 | 531 |
Res. Sportaccommodaties | 56 | 0 | 51 | 117 |
Res. Visie op Velsen | 0 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
Onttrekking aan reserve(s) | 609 | 2.542 | 2.582 | 2.648 |
Reserve dekking kapitaallasten
De begrote onttrekking uit de reserve compenseert de kapitaallasten van de investering in het raadhuis; herinrichting publieksbal en renovatie van gebouw B. De toevoeging betreft de jaarlijkse bijdrage uit het onderhoudsbudget van De Ring en rente. De rente wordt overeenkomstig de nota Investeren en afschrijven jaarlijks toegevoegd aan de reserve.
Reserve Sportaccommodaties
Overeenkomstig het onderhoudsprogramma van sportaccommodaties wordt € 56.000 aan de reserve onttrokken.
Meerjarenperspectief
(bedragen x €1.000) | ||||||
Organisatie en financiën | Rekening | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting |
Omschrijving | ||||||
0.10 Mutaties reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden | 732 | 543 | 60 | 327 | 332 | 336 |
0.4 Overhead | -17.049 | -17.790 | -20.079 | -18.555 | -18.475 | -18.488 |
0.5 Treasury | 3.957 | 2.061 | 2.950 | 3.713 | 3.727 | 3.967 |
0.61 OZB Woningen | 6.867 | 6.720 | 7.172 | 7.172 | 7.172 | 7.172 |
0.62 OZB niet-woningen | 7.391 | 7.580 | 7.676 | 7.676 | 7.676 | 7.676 |
0.63 Parkeerbelasting | 259 | 354 | 362 | 362 | 362 | 362 |
0.64 Belastingen overig | 2.704 | 2.648 | 2.722 | 2.711 | 1.586 | 422 |
0.7 Algemene uitkering en overige gemf | 87.629 | 91.411 | 96.870 | 98.071 | 98.882 | 99.589 |
0.8 Overige baten en Lasten | -101 | -1.759 | -637 | -4.551 | -3.501 | -4.651 |
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) | -45 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1.2 Openbare orde en veiligheid | -545 | -398 | -364 | -364 | -364 | -364 |
2.2 Parkeren | 0 | -12 | -13 | -13 | -13 | -13 |
3.2 Fysieke bedrijfsinfrastructuur | 1.679 | -234 | -2.331 | -489 | -468 | -468 |
3.4 Economische promotie | 369 | 380 | 389 | 389 | 389 | 389 |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | -14 | 69 | 52 | 56 | 118 | 120 |
5.2 Sportaccommodaties | -2.081 | -2.574 | -2.268 | -2.054 | -2.232 | -2.273 |
5.3 Cult. presentatie, productie en part | -117 | -2 | -2 | -2 | -2 | -2 |
5.5 Cultureel erfgoed | -113 | -146 | -97 | -96 | -96 | -95 |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recr | -112 | -83 | -84 | -84 | -84 | -84 |
8.1 Ruimtelijke ordening | -618 | -703 | -746 | -732 | -732 | -732 |
8.2 Grondexploitatie-niet-bedrijventerr | 1.189 | -458 | 1.999 | -420 | -421 | -420 |
Totaal saldo van baten en lasten | 91.982 | 87.609 | 93.631 | 93.116 | 93.856 | 92.443 |
0.10 Toevoeging aan reserves | 13.709 | 428 | 423 | 568 | 393 | 378 |
0.10 Onttrekking aan reserves | 10.350 | 987 | 609 | 2.542 | 2.582 | 2.648 |
Begrote resultaat | 88.623 | 88.168 | 93.816 | 95.090 | 96.045 | 94.714 |