Begroting 2019

Informatiebeleid

Digitale Dienstverlening

Dienstverlening aan burgers en ondernemers vormt het bestaansrecht van een gemeente. De maatschappij raakt steeds meer gewend aan de digitale dienstverlening van webwinkels en internetbankieren. Als overheid hebben we andere verantwoordelijkheden waardoor we niet in alle gevallen dezelfde service kunnen bieden, maar niets staat ons in de weg om de dienstverlening aan burgers en ondernemers naar het niveau te brengen dat zij gewend zijn in de private sector.
De gemeente Velsen heeft de ambitie om haar digitale dienstverlening richting burgers en ondernemers te verbeteren. Denk hierbij aan meer mogelijkheden voor digitale aanvragen zowel voor de burger als ondernemer, vooringevulde gegevens, waar mogelijk direct feedback, etc.

Uitbesteden
De dienstverlening en bedrijfsvoering van gemeenten wordt steeds meer gedigitaliseerd. Die ontwikkeling is alleen maar mogelijk wanneer de gemeente beschikt over een betrouwbare, veilige en robuuste ICT-infrastructuur. Het is op termijn niet haalbaar om deze ICT-infrastructuur, tegen redelijke kosten, zelf te beheren. De volgende redenen liggen hieraan ten grondslag:

  • Tijd en plaats onafhankelijk werken;
  • Toenemende eisen aan de ICT-ondersteuning;
  • Toenemende eisen aan de beveiliging van ICT;
  • Snelle ontwikkeling en toenemende complexiteit van ICT;
  • Krapte op de arbeidsmarkt.

Het uitbesteden van de ICTwordt daarom onderzocht.